ÚVODNÍ SLOVO 2/2024

Jsme tu zase. Nové číslo S-E-Tu 2/24 sdílí nové poznatky v souvislostech, kontextu, příčinách, následcích, ale i konotacích uměleckého výzkumu.

Komunikujeme všechny vaše praktické umělecko-technologicko-sociálně-etické (etc.) projekty. Jsme stále na cestě autorské, autentické tvorby, která se mění, posouvá každou chvilkou, každým novým experimentem. Čím jsou vaše výzkumné praktiky výjimečnější, nakombinovanější, propojenější, se společensky zásadnějším sdělením a dopadem, tím jsme raději.

Jaká je vaše umělecká výpověď? Posílejte články i nadále, ať už se pohybujete na území participativního, komunitního, politického, pedagogického či jakkoli jinak zaměřeného umění, jež dozrálo do výzkumného procesu.

Je pro vás psaní málo vyhovující? Pošlete nám třeba video s komentáři, art-based komiks, cokoli vás napadne. Těšíme se na vaše myšlenky, vize, estetická východiska, instinkty, reflexe i analýzy, na vaši citlivost, zkušenost, terminologii, metodiky,… Strukturujte, rámcujte jakkoli, ne jen slovy. To je výzva, jak komunikovat výzkum v umění… Představte nám, jak unikátní jste. Doktorandi, pedagogové, praktikující umělci, všichni a jakýmikoli artikulačními prostředky.

Za tým redakce vám děkujeme.



-km-

Elisa Speváková: ANALÝZA FESTIVALU DIVADELNÍCH ŠKOL ZLOMVAZ V RÁMCI DAMU Úvod Každý projekt, ať už je jakéhokoliv charakteru, má svůj životní cyklus. Projekt je definován jako dočasné úsilí podstoupené za účelem vytvoření jedinečného produktu, služby či výsledku.[1] Vlastnosti projektů dle IPMA (International Project Management Association) jsou jedinečnost […]
Kateřina Dolenská: DVĚ INSPIRATIVNÍ ZAHRANIČNÍ LOUTKÁŘSKÉ KONFERENCE S ČESKOU ÚČASTÍ Toruň Ve dnech 13. a 14. září 2023 se v polské Toruni na Univerzitě Mikuláše Koperníka konala odborná konference Illusions IN/OUTSIDE the Theatre s podtitulem Intermedial Performance from Renaissance until Today (https://www.human.umk.pl/wiadomosci/?id=31138). Zvolenou velmi širokou problematiku nahlížela z mnoha perspektiv. […]
Kateřina Mocová: MYSLÍME DIVADLEM, MĚNÍME SVÉ NÁVYKY, SEBE, TÍM I LIDI KOLEM   (Divadelní tvorba ve specifických skupinách: s lidmi se znevýhodněním mentálním, psychickým, fyzickým, sociálním i jiným a divadelními profesionály jako tým) Jaké označení si přejeme? Divadlo komunitní, sociální, autorské, devised, někdy i dokumentární, inkluzivní, […]
Vladimír Novák: VÝZKUMNÁ VÝCHODISKA Z OBLASTI SPECIFICKÉHO, LOUTKOVÉHO A ALTERNATIVNÍHO DIVADLA V UMĚLECKÉ PRAXI Smysluplné poznávání a touha po něm jsou jedním ze základních předpokladů pozitivního rozvoje člověka. Kultivuje naši duši, skýtá radost a naplňuje smysl naší životní pouti. Poznání zvyšuje pestrost a kvalitu našich životů. Význam bádání […]
Hza Bažant PŘEDSTAVENÍ VÝZKUMNÉHO PROJEKTU „VIZUÁLNÍ DRAMATURGIE“ Dominance textu je v naší kultuře hluboce zakořeněná. Pokud v jakékoli formě záznamu použijeme psaný text, jeho význam je pro příjemce nadřazen všem ostatním složkám díla. Text se svou dominancí s sebou nese i svá omezení, neboť jeho čtení […]
Domen Šuman, Tinka Avramova, Jasmine Molinari, Adam Dragun: AESTHETIC OF DIRT, CLEANLINESS AND CLEANING IN VISUAL THEATRE INTRODUCTION In the past year, we conducted practical artistic research that we named Aesthetics of Dirt, Cleanliness, and Cleaning in Visual Theatre. Our research method was based on a […]
MARKÉTA ZABELOVÁ: MOJE SIBIŘ – PRIZMATA AUTORSTVÍ Z TROJITÉ ROLE V HUDEBNĚ DIVADELNÍM PROJEKTU Tento text píšu jako zprávu o projektu Moje Sibiř a o spolupráci mezi HAMU a DAMU. Píšu ho z pozice studentky autorské tvorby a pedagogiky na DAMU, studentky skladby a absolventky režie-dramaturgie alternativního a loutkového […]
Kateřina Dolenská: VÝZKUM LOUTKÁŘSTVÍ POD HLAVIČKOU ÚSTAVU Je evropská loutkářská tradice stále živá? Z iniciativy Ústavu pro výzkum a studium divadla alternativního, loutkového a divadelní tvorby ve specifických skupinách DAMU se ve dnech 3. a 4. listopadu 2023 uskutečnila mezinárodní konference European Puppetry Tradition – Is It Still […]

Obálka: Klára Pernicová. Foto: Julie Dolejšová

ISSN 3029-5084

S-E-T by Vladimír Novák, Kateřina Mocová, Klára Pernicová is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

© s-e-t, Klara Pernicova, Teluro, Wordpress